Selasa, 26 Jun 2012

Tips-Tips Semasa Mencari Halfcut




1) Buka radiator cap. Pastikan air dalam tu hijau, lepas tu jangan tutup, biarkan terbuka & pastikan air dalam tangki spare cukup.

2) Buka oil cap & tengok keadaan dalam enjin samada berkarat @ kekuningan, kalau karat, maknanya enjin dah lama tak hidup, kalau kuning, okla tu...kalau depan kesan hangus...(bau minyak hangus) sendri mau ingat.

3) Tarik deep stick...lap 1x...tengok ada kesan minyak tak...(biasa kalau ade dia jadi berbelang)...kalau ada belang tu...maknanye enjin dah lama tak hidup @ minyak enjin lama tak tukar.

4) Kalau enjin turbo...cuba lihat sekeliling turbo (terutama pada bahagian ekzos) samada leaking atau tak...kalau leaking...tak payah ambik.

5) Biasanya halfcut ada ekzos separuh...korbankan skit tangan korang yang bersih tu, "colek" sedikit pada bahagian dalam ekzos tu...tengok ada minyak ke tak...kalau ada minyak...(atau kesan minyak enjin)...maknanya valve seal dah bocor.

6) Tengok mileage...(jangan percaye sgt nih, ade gak yg meter pusing)

7) Perhatikan juga sekeliling head dan rocker cover...kat sini biasa ada banyak habuk melekat, jadi hitam...tu takpa...boleh cuci...tapi..kalau basah ngan minyak, tak payah amik.

8) Apabila anda dah betul-betul puas hati dengan kriteria-kriteria di atas, barulah suruh dia start enjin...dengar dia punya autochoke, jalan ke tak...rpm akan jadi tinggi masa autochoke ni on.

9) Kat item 1 tu, aku cakap jangan tutup radiator cap kan?...ha...masa enjin baru nak start ni lah banyak rahsia tentang enjin tu yang boleh anda tahu...tengok samada air dalam radiator tu melompat keluar ke tak...kalau melompat je...anda suruh tokey tu matikan enjin, simpan balik halfcut tu, tak payah ambik...confirm banyak problem halfcut tu...lepas tu anda biar je sambil tengok air dalam radiator tu, kurang atau tak...dalam masa yang sama, tengok dekat ekzos, mesti ada sedikit asap warna putih @ hitam (Ni normal sebab pembakaran belum lengkap, tambah lak enjin tgh sejuk) dan sedikit air akan meleleh @ merecik melalui ekjos...ini tandanya....enjin tersebut berada pada tiptop condition..

10) Perkara yang paling PENTING sekali masa beli hafkat ni, biar enjin hidup sampai kipas automatik jalan sendiri...jangan bukak air cond dulu...biar ia jalan dulu...lantak la kalau tak cukup minyak pun...suruh tokey tu tambah lagik petrol tu...cakap la yg kita nak beli...dia mesti layan punyer...dengar betul-betul dia punya idling, elok ke tak.

11) Bila kipas dah pusing...em...kalau boleh biar sampai cut...tgk ade semput ke tak...kalau semput...mintak turun harga,...mungkin plug dah tak elok...(sampai stage nih, korang mesti beli, kalau tak beli, siap la korang kena hamun ngan tokey tu.

12) Lepas tu...barulah korang cek functional setiap controller...aircond, lampu hujan, lampu besar, lampu highbeam, signal-yg penting nyala, kelip ke tak kelip ke, bukan salah lampu tu, sebab signal belakang takda, so relay jadik tak betul, lepas tu tgk lampu2 meter, temperature tu jangan lupa, jgn lebih separuh, jam,...kalau salah satu dari pada nih tak function, mintak turun harge kaw-kaw punya...

13) Pastikan korang dapat complete with rear disk brek c/w absorber, tangki minyak, dan floor mat...kalau takde, mintak turun harge lagik.

Yang penting sekali.....lepas hidupkan engine...biarkan lebih kurang 5minit lepas tu tekan clutch....kalau rpm drop maknanya main bearing dah lingkop.

Credit To Pemilik Asalnya : Click Sini

Reactions:

0 comments:

Catat Ulasan